Factor B

Het kabinet vraagt een “aantoonbare inzet op burgerperspectief” van het Rijk. Dat klinkt bekend, maar wat betekent het eigenlijk? ​“Werken vanuit Burgerperspectief” of “De burger centraal” zijn containerbegrippen die iedereen anders invult; burgerparticipatie, maatwerk, recht op contact, ervaringskennis, zeggenschap, ruimte voor initiatief of goed luisteren naar wat mensen willen – allemaal werken vanuit burgerperspectief.

 

Vergroot afbeelding
Beeld: ©Grenzeloos Samenwerken / Grenzeloos Samenwerken

Accentverschillen

Als je het regeerprogramma en de uitspraken van regeringspartijen wat beter leest zie je wel een paar accentverschillen. Er is aandacht voor hardheden om ‘slachtoffers overheidshandelen’ te beschermen. Het gaat over herstel en over de stem van mensen die zich niet gehoord voelen of geen vertrouwen meer hebben in de overheid. Ook dat gaat over burgerperspectief.

Burgergericht werken

De urgentie om ‘meer burgergericht’ te werken is niet nieuw. In de SGO-brief van 12 januari wordt “beleid maken in contact met de mensen voor wie het geldt” genoemd als eerste cruciale punt voor het goed functioneren van de overheid. Maar wat verstaan we eronder, hoe hebben we dat georganiseerd en wat betekent het voor ons Ambtelijk Vakmanschap?

Er zijn genoeg cursussen burgerparticipatie en projecten met de titel Burger centraal. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft (als enige) een directie Participatie en Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid organiseerde vorig jaar zelfs een weetvoorwiejehetdoetdag-dag. Mooie initiatieven, maar er wordt weinig uitgewisseld en geleerd. Er is Rijksbreed geen regie en duidelijkheid over wat we verstaan onder ‘werken vanuit Burgerperspectief’. Iedereen vult dat op een andere manier in. Werk aan de winkel dus.

De De Nationale ombudsman riep herhaaldelijk op tot het beter organiseren van kennisopbouw en leervermogen op het gebied van burgerpespectief. Berenschot adviseerde vorig jaar nog een ‘rijksbrede, doordachte positie tav participatie om een overhaast lappendeken van net-niet-goed-georganiseerde participatieprocessen te voorkomen’.

Een methodische aanpak

Hoogste tijd voor Factor B. Een methodische aanpak voor ‘burgergericht werken’. Zoals Factor C een begrip is voor communicatie-professionals moet Factor B onderdeel worden van ons Ambtelijk Vakmanschap. Met als doel om “aantoonbaar meer’ te werken vanuit burgerperspectief. Niet om iedereen te geven wat hij wil, maar om in ons werk veel beter aan te sluiten op de mensen waarvoor we ons werk doen.

Vanuit ons programma werken we samen met verschillende ministeries aan de ontwikkeling van Factor B. Benieuwd naar hoe we dit aanpakken of heb je hier interesse in? Stuur een bericht naar grenzeloossamenwerken@rijksoverheid.nl

Over deze column 


Jornt van Zuijlen werkt al 25 jaar bij BZK, gemeenten en VNG aan verbetering van relatie tussen overheid en burgers.

Zijn focus: omgaan met maatschappelijk initiatieven, vernieuwing lokale democratie en democratisch vakmanschap. Hij schreef oa mee aan ‘Help! Een burgerinitiatief’, Vertrouwen in burgers (WRR), de kabinetsnota Doe-democratie en het democratisch zakboekje. Vanuit Grenzeloos Samenwerken werkt hij aan Ambtelijk Vakmanschap, vooral gericht op Democratisch Vakmanschap en Werken vanuit Burgerperspectief.