Met gespreksleiders in gesprek over het leiden van goede gesprekken

Gespreksleiders bij de Rijksoverheid treffen elkaar in de community van gespreksleiders die Dialoog & Ethiek faciliteert. Zij delen er ervaringen, professionaliseren samen en helpen elkaar. Er is een digitaal platform, maar minstens zo belangrijk zijn de echte ontmoetingen.

Gespreksleiders bij de Rijksoverheid treffen elkaar in de community van gespreksleiders die Dialoog & Ethiek faciliteert. Zij delen er ervaringen, professionaliseren samen en helpen elkaar. Er is een digitaal platform, maar minstens zo belangrijk zijn de echte ontmoetingen.

Beeld: ©Esther Blaauw
Victoria Dekker verwelkomt mensen

De deelnemers hebben heel diverse achtergronden en functies. Sommigen zijn full-time coach of intervisiebegeleider, anderen doen dit als deel van hun functie als, bijvoorbeeld, organisatie- of HR-adviseur, interim-manager, of communicatieadviseur. En weer anderen willen de stap naar gespreksleider gaan zetten. Er zijn veel nieuwe gezichten.

Beeld: ©Esther Blaauw
Gespreksleiders in gesprek met elkaar

Een goed gesprek leiden

De dag stond in het teken van de vraag: Wat maakt iemand een goed gespreksleider. Aan de hand van herinneringen aan goede gesprekken wordt onderzocht wat toen krachtig was. Wat was er nodig om het goede gesprek te kunnen voeren? Wat maakte dat het uiteindelijk voor jou een goed gesprek was? In de terugkoppeling zoomden de deelnemers in op de rol die de gespreksleider heeft om ervoor te zorgen dat alles er mag zijn, dat er commitment is in de groep voor wat er onderzocht gaat worden, en dat iedereen mee kan doen. Madelon van Berne “Als je de deurknop aanraakt, doe je mee wat mij betreft. Als iemand zegt ‘ik kom meeluisteren’, dan leg ik dat in de groep: is dat akkoord? Ook bij andere onverwachte wendingen of verstoringen doe ik dat.” Kunnen meebewegen is daarbij ook essentieel, en tegelijkertijd een plan hebben, de leiding nemen. Bij het leiden van een gesprek breng je ook jezelf in het geding. “Je moet de moed hebben om mogelijk op je bek te gaan.” Dat vraagt beslist om zelfkennis.

Beeld: ©Esther Blaauw
Moreel Beraad

Een goede gespreksleider kan de hele mens binnenbrengen in het gesprek

Een goede gespreksleider heeft een plan maar is bereid af te wijken

Een goede gespreksleider geeft aandacht aan verstoringen

Een goede gespreksleider kan doorvragen en laat stiltes toe

Een goede gespreksleider is dienstbaar

Een goede gespreksleider heeft zelfkennis

Een goede gespreksleider kan nog veel meer. Jessica Vuijk maakt een profiel van de gespreksleider voor Dialoog & Ethiek. Neem contact op met dialoogenethiek@rijksoverheid.nl als je graag jouw reflectie wilt delen, of als je betrokken wilt raken bij de community.

Beeld: ©Esther Blaauw
Gesprekken leiden

Veiligheid

Zoals te verwachten bij socratische gespreksleiders valt er een woord dat verder wordt onderzocht: veiligheid. Is veiligheid een voorwaarde voor een goed gesprek? We stellen vaak van wel: iemand moet zich veilig voelen om zich uit te spreken. Maar wanneer iemand zich uitspreekt, dan kan dat tot onveiligheid leiden. Als iedereen zich mag uitspreken, dan is veiligheid als voorwaarde dus een belemmering. En wanneer iemand zegt zich niet veilig te voelen, dan leidt dat ogenblikkelijk tot onveiligheid in de groep, “een bommetje” noemt iemand het zelfs. De onveiligheid kan er dus ook zijn. Hoe gaat een goede gespreksleider hiermee om?

Beeld: ©Esther Blaauw
Villa Jongerius