Erkenning en Herstel

Het overheid brede programma ‘Erkenning en Herstel’ ondersteunt ambtenaren bij het geven van een passende reactie aan burgers die in de knel zijn gekomen of dat dreigen te raken en die op de overheid moeten kunnen rekenen. 

Het programma geeft invulling aan de aanbevelingen die zijn gedaan door de Nationale Ombudsman in het rapport ‘Herstel bieden: een vak apart’. Daarin constateerde hij dat overheidsinstanties onvoldoende leren van eerdere hersteloperaties (zoals Herstel Toeslagen, Groningen, overstroming Zuid-Limburg, interlandelijke adoptie, en Excuus Slavernijverleden) om in de toekomst goed aan te kunnen sluiten bij de behoeften van gedupeerden.

Erkenning in het hart

Veel mensen voelen zich goed geholpen door de overheid bij een hersteloperatie, maar er is helaas ook een  groep die dat niet zo ervaart. Zij ervaren een grote bureaucratie en raken soms zelfs door een hersteltraject opnieuw beschadigd. De Ombudsman noemt dat de ‘ramp na de ramp’. Eén van de  belangrijkste doelen van het programma is daarom om erkenning in het hart van het werk van ambtenaren te brengen.

Leren en voorkomen

Door kennis van eerdere operaties te ontsluiten en toe te passen, hoopt het programma ook hersteloperaties in de toekomst te voorkomen. Daarvoor organiseert het  feedback loops, waarbij lessen van herstelopgaven teruggebracht worden richting politiek, beleid en uitvoering. Het programma richt zich op structurele verbeteringen in het systeem.

Vormgeven van programma

Het is de bedoeling dat programma ‘Erkenning en Herstel’ de komende vijf jaar gaat ondersteunen in hersteloperaties. 2025 is hierbij een ontwerpjaar: Tot 1 januari 2026 wordt met alle stakeholders gesproken hoe het programma  concreet kan worden vormgegeven.